Ecuatiile alaptarii: „san gol” vs „san plin”

In alaptare, avem 2 ecuatii simple de tot:

1. San „gol” = lapte mult + bogat in grasimi.
2. San plin = lapte putin + sarac in grasimi.

Acest lucru se traduce in 2 principii fundamentale ale lactogenezei faza III (bazata pe control autocrin, local, in sistem cerere-oferta, faza care dureaza pana la finalul alaptarii):

1. Cu cat alaptezi mai des, cu atat se produce mai mult lapte.

Ce inseamna des? La cererea copilului, la primele semne de foame, nu cand plange. Mai inseamna ca, daca-i des, sanii sunt aproape mereu „goi”. Dar ei nu sunt goi efectiv niciodata, ei produc in continuu.

Ce rezulta de aici:
Cu cat alaptezi mai rar, cu atat se produce mai putin lapte.

Ce inseamna mai rar? Bebe ajunge la san rar daca e perturbata cererea sa de catre biberon, lapte praf, ceai, suzeta, alaptat la program. Asta inseamna ca sanii se vor intari la un moment dat. Cand va ajunge bebe la san va drena sanul, se va transfera laptele din „depozitul” sanului si se simte acea senzatie de golire. Insa ce s-a intamplat e ca s-a transmis deja informatia ca sanul sa nu mai produca, nu mai are unde se stoca si nimeni nu-i la tzitzi sa ceara. Cu cat nu mai apuca sa se depoziteze si starea sanului e permanent moale cu atat e lapte din belsug.

2. Cu cat alaptezi mai des, cu atat se produce mai repede lapte.

Ce rezulta de aici:
Cu cat alaptezi mai rar, cu atat se produce mai greu lapte.

BiancaB

Adina Branici

Referinte:

kellymom.com – un site cu articole de specialitate, in care se explica, printre multe altele, si despre cum se produce laptele, fazele lactogenezei, despre rolul sistemului endocrin/autocrin, despre concentratia de grasimi, etc. Kelly Bonyata este consultant IBCLC in SUA.

7 gânduri despre „Ecuatiile alaptarii: „san gol” vs „san plin”

  1. Foarte interesant!

    In perioada scurta cat am reusit eu sa alaptez aveam sanii mai mereu gata sa plezneasca. Nu am folosit lapte praf deloc, si erau cazuri cand erau ambii bomba. Copilul manca si se satura cu jumatate iar eu ramaneam cu unul bomba si celalalt pe jumatate plin. Foarte neplacut si incomid, imi curgeau peste tot prin casa.

    Pai asa cum spui aproape ca pare o placere, eu aveam impresia atunci ca asa e mereu, toate mamele care alapteaza au sentimentul neplacut de plin.

    1. Sanii sunt plini in prima perioada la toate mamicile. Curg, se umplu, devin durerosi uneori. Dar, sunt metode care ameliorează: Masaj, muls pentru detensionare, tampoane pt sani… Nu am vazut niciodata asta ca fiind ceva neplacut.. E normal, natural si cu atat mai frumos cu cat e cel mai bun lucru care i-l poti da fizic copilului tau, nemaipunand la socoteala si legatura speciala care se creaza in alaptare 🙂

      1. Buna, Bianca! Sunt de acord cu tine ca bebelusii nostri merita ce e mai bun, si suntem gata sa ne sacrificam pentru asta, dar nu cred ca putem pretinde ca nu este neplacut sa ai sanii bolovan si sa fie durerosi 🙂

  2. Buna ziua! As avea si eu o intrebare. Daca mama nu mananca si nu bea suficiente lichide, acest lucru va afecta si productia de lapte? Adica conteaza atat de mult sa bem multe lichide si sa mancam bine, ca sa avem lapte? Sau e de ajuns doar daca punem copilul la san de cate ori cere? Eu cred ca din cauza asta nu mai am lapte fiindca nu mananc si nu beau cat trebuie , ci doar cand am timp ( de multe ori ma chinui cu bebita mea sa-i dau sa manance cu orele fiindca ea ar vrea doar san dar cum am fff putin laptr ii dau si lapte praf). Ea s-a nascut prematur si nu am putut sa-i dau san de la inceput fiindca era operata la intestine.

    1. Lapticul se face din sange, nu din alimente, deci nu are legatura cantitatea de alimente si lichide ingerate :). Desigur ca mama e bine sa se hrănească si sa se hidrateze, pentru sanatatea ei, dar lapticul este influentat de un sigur factor: Pusul bebelușului la san. Cat mai des si cat mai prompt atunci cand cere :).

Comentariile nu închise.

SUS ↑

La Leche League GB

Resurse pentru suport in alaptare

Ramona Bunescu

Resurse pentru suport in alaptare

Alex și David cresc

Resurse pentru suport in alaptare

International BreastFeeding Centre

Resurse pentru suport in alaptare

KellyMom.com

Resurse pentru suport in alaptare

peaceful parenting

Resurse pentru suport in alaptare

Alăptează!

Resurse pentru suport in alaptare

WordPress.com News

The latest news on WordPress.com and the WordPress community.